September 28, 2025

10 meest gemaakte fouten in productfoto’s

10 meest gemaakte fouten in productfoto’s (en hoe je ze voorkomt)

Met een steeds groter wordende online markt loopt je doelgroep niet meer door de fysieke winkelstraten, maar scrolt die door de digitale etalages. Hierbij zijn jouw professioneleproductfoto’s de drijvende kracht achter je verkopen. Ze moeten niet alleen de aandacht trekken, maar ook vertrouwen wekken en alle onduidelijkheden wegnemen. Toch zie ik hetnog vaak misgaan. Onscherpe beelden, slechte belichting of onduidelijke schaal.Dit zijn fouten die ervoor zorgen dat klanten afhaken of hun bestellingterugsturen. Met een paar eenvoudige verbeteringen kun je dit voorkomen. Daarom deel ik hier de 10 meest gemaakte fouten in webshop productfotografie, met tips hoe jij ze kan vermijden. Zo zorg je dat jouw webshop een professionele uitstraling krijgt en je het vertrouwen van je klanten wint.

 

1. Onscherpe of slecht belichte foto’s

De meest gemaakte fout bij productfoto's zijn wazige of slecht belichte foto's. Niets schrikt een klant sneller af dan een product dat geheel onscherp of niet goed genoeg zichtbaar is door onder of overbelichting. Gelukkig is dit makkelijk te voorkomen. Zoom na het maken van de foto altijd even in op teksten of texturen. Als de textuur wazig is of de tekst onscherp wordt, dan ligt je focus punt verkeerd. Zorg ook altijd dat je met een statief fotografeert ombewegings onscherpte te voorkomen.

Om te kijken of je foto over of onderbelicht is, let je vooral op de lichte en donkeregedeeltes van je foto. Valt informatie weg in de lichte gedeeltes, dan is je foto overbelicht. Valt informatie weg in de donkere gedeeltes, dan is je foto onderbelicht.

Let op: het kan ook zijn dat je foto in het ene deel overbelichtis en in het andere deel onderbelicht. Het is dus altijd belangrijk om eenegale lichtbron te gebruiken die het licht goed verdeelt over je product.

 

2. Belangrijke details komen niet goed naar voren

Sommige producten hebben belangrijke elementen die extra goed naar voren moeten komen, zoals de wijzerplaten van een horloge of de ritsen van een tas. Hierbij is het belangrijk om een close-up beeld (ook wel detailshot genoemd) te maken. Dit zorgt ervoor dat de klant alle elementen duidelijk kan bekijken en een goed beeld kan vormen van het product.

 

3. Onduidelijke schaal van het product

Een product geplaatst op een witte achtergrond zorgt voor een duidelijk beeld van alle product elementen, zonder afleiding. Zonder context is het voor de klant lastig in te schatten hoe groot een product is. De klant maakt dan zelf een inschatting, maar dit kan bij aankomst van het product een totaal vertekend beeld zijn geweest. Wat resulteert in een retour.

Dit kun je voorkomen door een contextfoto toe te voegen aan je foto's. Dit is een foto samen met een herkenbaar object, bijvoorbeeld vastgehouden door een hand. Ook kun je dit oplossen door je product te plaatsen in een omgeving, zoals je woonkamer, keuken of badkamer. Het is hierbij wel belangrijk dat je product in deze ruimte past, anders kan dit het beeld van gebruik juist weer vertekenen.Denk aan bijvoorbeeld een shampoo fles. Je kan hem in de woonkamer zetten, maarhet wordt vaak in de badkamer gebruikt. Daarom is de badkamer een logischere plek voor je productfoto.

 

4. Geen consistentie in productfoto’s

Het kan zijn dat al je foto's heel mooi en overzichtelijk zijn, maar elk totaal een andere stijl heeft. Dit kan er ook voor zorgen dat je webshop nog steeds onprofessioneel overkomt. Zorg dat je productfoto's één vaste stijl hebben dezelfde achtergrond, belichting, kadering, kleurgebruik etc. Pas deze stijl toe op al je foto's.

Let op: het is belangrijk dat de stijl van je productfoto's overeenkomt met de stijl van je merk, anders behoud je alsnog inconsistentie tussen merk en foto's.

 

5. Niet genoeginvalshoeken of verkeerde invalshoek

Een veelgemaakte fout in webshops is dat er maar één of twee productfoto’s worden geplaatst. Dit geeft een onvolledig beeld en laat klanten twijfelen. Soms wordt het product zelfs vanuit een verkeerde hoek gefotografeerd, waardoor het een vertekende indruk geeft.

Zorg dat je minimaal vijf foto’s van elk product hebt:

  • Vooraanzicht
  • Zijaanzicht
  • Achteraanzicht
  • Een foto die de schaal duidelijk maakt
  • Een foto van de verpakking (met product)

Afhankelijk van je product kan een close-up of context foto een waardevolle toevoeging zijn. Een close-up is onmisbaar als je product kleine details bevat die belangrijk zijn (zoals textuur of afwerking). Een context foto kan juist helpen bij unieke of nieuwe producten, omdat klanten zich zo beter kunnen voorstellen hoe ze het in hun eigen leven gebruiken.

6. Kleurechtheid wijkt af

Het is belangrijk dat de foto van je product zo dichtbij mogelijk bij de werkelijkheid ligt. Kleur is hier een belangrijke factor om dit te bereiken, vooral als kleur een groot onderdeel speelt in je product. Denk hierbij aan kleurstiften,accessoires of kamerdecoraties zoals beeldjes of lampen.

Dit kun je heel ingewikkeld maken met witbalans instellingen en grijskaarten, maar dat zou een hele uitleg op zichzelf zijn. Het belangrijkste is dat je de instellingen van je camera op sRGB zet. Dit zorgt ervoor dat de kleuren op je foto consistent blijven op verschillende apparaten. Voor witbalans kun je heel simpel de foto naast het product houden en checken of de kleur overeenkomt. Er zal altijd een klein verschil zitten tussen de digitale foto en de werkelijke kleur, maar dit moet binnen de beperkingen vallen. Als je gele product op beeld eruit ziet als licht oranje, is het goed om even te kijken naar je witbalans.

 

7. Te drukkeachtergrond

In de meeste gevallen is het goed om gewoon je product tegen een witte achtergrond te fotograferen. Als je het merkgevoel wil visualiseren of meer context wil geven,moet je andere omgevingen of props gebruiken. Als je dan een rommelige setting of fel gekleurde muur gebruikt, kan dit de aandacht van het product afhalen.

Waar rekening mee te houden met gebruik van props:

  • Je product moet altijd de focus hebben
  • Gebruik niet te veel props, soms is één prop al genoeg. Probeer niet meer dan vijf verschillende props te gebruiken
  • Houd het klein: als een prop geen onder of achtergrond is, probeer het kleiner te houden dan het product zelf
  • Geen felle kleuren: is je prop feller dan je product, dan trekt dit te veel aandacht
  • Vermijd overlapping met je product: zorg ervoor dat je product niet achter een prop komt te staan

Aantal voorbeelden van goede props:

  • Natuurlijke elementen: hout, steen, zand of planten
  • Texturen: glas, tegels of leer
  • Voedsel of vloeistoffen: druppels water of fruit
  • Kleine decoratieve elementen die je merkbeeld versterken, bij een feestelijke kaart kun je bijvoorbeeld lintjes en confetti toevoegen
  • Verhogingen of plateaus: veelgebruikte zijn geometrische props

 

8. Lage resolutie productfoto's

Een van de grootste professionaliteit brekers is een foto die pixelig is. Dit zorgt ervoor dat je product niet goed bekeken kan worden en verlaagt het vertrouwen van de bezoeker. Shopify adviseert een camera met minstens 12 megapixels voor gebruik op je webshop (dit is zonder later in te zoomen, inzoomen verlaagt de kwaliteit namelijk). Als je de foto's wilt printen is een resolutie van 18-24 MP ideaal. Bedenk daarom van tevoren altijd goed je doelen voordat je een foto maakt.

 

9. Te krap gekropt

Als je product te dicht bij de zijkant zit kan het oncomfortabel voelen om ernaar te kijken. De foto verlaagt dan de waarde van het product door het signaal te geven dat het niet de ruimte verdient. Soms zie ik zelfs dat delen van het product afgesneden wordt, wat direct impact heeft op de duidelijkheid van de weergave. Zorg dat je bij het maken altijd meer ruimte om je product laat dan nodig is. Dit kun je altijd in postproductie kroppen als het nodig is. Snij ook nooit stukken van het product af tenzij je een close-up foto maakt. In dit geval gelden dezelfde regels van ruimte vrijlaten om het specifieke onderdeel dat je in beeld wil brengen.

 

10. Verkeerde verhoudingen of inconsistentie in productfoto’s

Een veelgemaakte fout in productfotografie is de verhouding aanpassen aan de setting, in plaats van de setting aanpassen aan de verhouding. Dat zorgt ervoor dat de ene fotostaand is terwijl de volgende foto liggend is. Dit zorgt voor inconsistentie en geeft een onprofessioneel gevoel. Dit kun je verhelpen door voor het maken van je foto's te kijken waarvoor de foto gebruikt gaat worden en één verhouding te kiezen om te gebruiken:

  • Voor desktop werkt een liggend formaat vaak beter.
  • Voor mobiel juist een staand formaat.
  • Een steeds populairdere oplossing is 1:1 (vierkant), dat op beide apparaten goed werkt. Een voorbeeld van dit gebruik is goed te zien bij de webshop van Nike.

 

Conclusie

Productfoto’s hebben een enorme impact op je webshop. Door bewust met je fotografie om te gaan en bovenstaande fouten te vermijden, maak je je productfoto’s sterker en geef je je klantenduidelijkheid, vertrouwen en een betere winkelervaring. Wil je weten welke soorten productfoto’s er zijn en hoe je ze inzet? Bekijk dan mijn overzicht van fototypes.

Twijfel je nog of jouw productfoto’s professioneel genoeg zijn? Ik kijk graag met je mee en help je om beelden te maken die zorgen voor meer conversies én minder retouren. Neem gerust contact op om te ontdekken wat ik voor jouw webshop kan betekenen.