September 27, 2025

Wat is de impact van professionele productfoto's op jouw webshop

87% van de consumenten zegt dat productfoto's een belangrijke rol speelt bij de aankoopbeslissing!

Impact professionele productfoto’s op je webshop

Als je een fysieke winkel zou hebben, zou je dan je product in een afgesloten doos neerzetten met een beetje tekst erop of zou je je product mooi presenteren en op een verhoging zetten. In jouw webshop kunnen consumenten jouw product niet fysiek bekijken, aanraken of testen voordat ze tot aankoop overgaan. Een productfoto op je webshopis dus niet zomaar een plaatje, het is de winkel ervaring van de consument. Daarom is het belangrijk dat productfoto’s een duidelijk beeld geeft van jouw product.

Waarom productfoto’s het verschil maken

Goede productfoto’s trekken de aandacht

Mensen verwerken beeld vele malen sneller dan tekst. Onderzoek van MIT laat zien dat we een beeld in 13 milliseconden herkennen. Op een webshop betekent dit dat jouw productfoto het eerste oordeel bepaalt van de klant. Klanten maken hun keuze of ze afhaken of blijven in de eerste paar seconden dat ze op een pagina terechtkomen, wat productfoto’s onmisbaar maakt op jouw webshop.

Ze verhogen conversie

In een case study van Shopify is waargenomen dat professionele productfoto’s de conversie tot wel 30% kunnen verhogen. Investeren in productfotografie kan dus meteen een grote impact hebben op de prestaties en daarmee ook de omzet van je webshop.

Het wekt vertrouwen bij bezoekers

Productfoto’s spelen een grootte rol bij de betrouwbaarheid van je merk. Uit onderzoek van Deep-image.ai blijkt dat 87% van de consumenten zegt dat product fotos heel erg belangrijk zijn bij het maken van een aankoopbeslissing. 67% van de consumenten zegt zelfs dat slechte productfoto’s ervoor zorgt dat ze een product minder snel zouden kopen.

Ze verminderen retouren

Een groot deel van retouren ontstaat doordat de consument geen goed beeld kan vormen van het product wat ze kopen, waardoor bij aankomst het product niet past bij het beeld wat ze voor ogen hadden. Het is dus belangrijk om te streven naar een webshop ervaring waarbij de klant net zo’n goed beeld krijgt van het product als in een fysieke winkel. Met de juiste type en kwaliteit foto’s kan je dit resultaat behalen. Dit kan retouren van producten tot bijna een kwart verminderen (Vizit,2024).

CHECKLIST

Ben je nou benieuwd of een investering in productfoto’s voor jouw webshop goed kan zijn of dat al jouw foto’s al een perfect beeld vormen voor jouw klanten, controleer de foto’s dan aan de hand van de volgende punten:

  • Is het product goed belicht en zijn alle details duidelijk voor de consument?
  • Is het product van meerdere hoeken te bekijken?
  • Zijn de foto’s scherp genoeg (goed te zien aan teksten of texturen)?
  • Geeft de productfoto een duidelijk beeld over de grootte van het product?
  • Komt de foto qua stijl overeen met de andere foto’s (en je merkstijl) in je webshop (kleur, achtergrond en belichting)?
  • Is je foto bruikbaar voor meerdere verhoudingen (consumenten kunnen je webshop bekijken op desktop, maar ook op een klein mobieltje)?

Conclusie

Goede productfoto’s zijn meer dan een mooi plaatje. Ze trekken de aandacht, verhogen conversie, bouwen vertrouwen, verbeteren je vindbaarheid én verlagen retouren. In een wereld waar online concurrentie steeds groter wordt, kunnen foto’s het verschil maken tussen een gemiste kans en een tevreden klant.

Ik help je graag verder

Wil jij zeker weten dat jouw webshop foto’s heeft die jouw klanten een goed beeld geven van jouw producten? Ik help je graag verder met professionele productfoto’s die vertrouwen wekken en verkopen stimuleren. Neem gerust vrijblijvend contact op, dan kunnen we samen kijken wat ik voor jouw webshop kan betekenen.